tein pennuille makkarajäljen sisätiloihin. Eli vedin makkaranviipaleella hajujäljen lattialle ja jätin sitten "palkinnon" nurkan taakse. Pennut ovat vielä niin kovasti innoissaan reviirin laajentumisesta koko alakertaan, että kesti hetken, ennekuin ne pystyivät keskittymään tehtävään. Yksitellen osoitin niille jäljen alun, ja onnistuihan se! Kaikki suorittivat tehtävän, jopa kahteen kertaan.

Yritän (makkaran lisäksi Silmänisku) näyttää pennuille erilaista riistaa. Olin sulattanut kanin heidän haisteltavakseen, koska sitä käytetään yhtenä riistana metsästyskokeissa. Kaikki kolme olivat kovin kiinnostuneita, haistelivat ja nuolivat.

 

Som förströelse....

en regnig dag gjorde jag ett korvspår inomhus åt valparna. Dvs jag drog ett luktspår på golvet och lämnade sedan "belöningen" bakom hörnet. Valparna är ännu så upphetsade över att reviret utvidgats till att omfatta hela nedre våningen, att det tog ett tag, innan de kunde koncentrera sig på uppgiften. En åt gången visade jag dem på spårets början, och visst, de klarade det! Alla utförde uppgiften, tom två gånger.

Förutom korv Silmänisku, försöker jag visa valparna olika sorters vilt. Jag hade tinat upp en kanin för dem att snusa på. Kanin används allmänt som ett vilt i jaktprov. Alla tre var intresserade, luktade och slickade.

Kuvassa vasemmalta oikealle, Helmi, Dunderklumpen ja La Nilsson. / På bilden, från vänster till höger, Helmi, Dunderklumpen och La Nilsson.

 

1245071923_img-d41d8cd98f00b204e9800998e